Förändringar i Google t o m juli 2024
De flesta kommer inte att ha märkt att Google har gjort ett antal ändringar under de senaste månaderna. Till exempel ändrades designen på resultatsidan och Google visar inte längre tio resultat per sida, utan en lista som du kan bläddra igenom. En annan förändring gäller logaritmen med vilken Google bestämmer vilka resultat den visar. Denna förändring var kanske mindre märkbar, men absolut inte mindre viktig. Dessutom såg vi cache-alternativet försvinna. Bokstavligen försvinna; den finns kvar, men kan inte längre klickas via de 3 prickarna i slutet av det visade resultatet.
Detta är anledning för oss att titta närmare på Google igen och rapportera om detta. Inte bara de senaste förändringarna, utan även andra intressanta fakta kommer att diskuteras. Vi har spelat in en video för att visa något av detta på skärmen. (videon är på holländska så slå på undertexter)
Disclaimer: Ibland måste du inse att du är för tidig eller kanske för sen med din uppdatering. Åtminstone är det så nu. Som det visar sig har Google ångrat några av ändringarna som vi beskrev den här veckan. Om detta är en tillfällig kampanj återstår att se, därför har vi beslutat att lägga upp originalartikeln och även den medföljande videon. Vi kommer att ange vad förändringen är eller kanske var.
Designen
Låt oss bara börja med den första ändringen: utseendet på resultatfönstret. Google visar fortfarande 10 resultat och längst ner kan du använda en knapp för att se nästa 10 resultat. Däremot har översikten över antalet sidor försvunnit, liksom möjligheten att visa fler än 10 resultat per sida. Till exempel, användare som hade angett 100 resultat per sida som deras preferenser måste tyvärr nöja sig med mindre. Alternativet "Infinite Scroll" har ersatts. Du hittar detta i inställningarna. Flera personer söker också efter det totala antalet resultat. Om du vill se denna siffra klickar du på "Verktyg" så kommer det totala antalet att synas igen uppe till höger. Denna ändring har ångrats i skrivande stund för scrollning. Längst ner i Google-resultaten ser du det gammaldags valet för sidor istället för knappen "Fler resultat".
Logaritmen för resultat
Under åren har Google gjort många ändringar i modellen med vilken de avgör om resultat ska visas för oss eller inte. För år sedan var det en verklig skillnad mellan att söka i singular och plural. En operatör fanns till och med tillgänglig för att söka efter synonymer. Men Google bestämde sig för att ta hand om detta åt oss; först på engelska, senare även på andra språk. Pluralis, singular, versaler, gemener och till och med synonymer, Google tar hand om det åt oss. Om ett sökord inte leder till tillräckligt många resultat, utesluter Google automatiskt det sökordet. Om du inte vill ha detta kommer en knapp fortfarande att ge dig valet att inkludera ett sådant uteslutet sökord. Om du är mycket uppmärksam kommer du att märka att Google sätter dubbla citattecken runt det specifika sökordet. Men vad exakt gör dessa dubbla citattecken och vilka är de andra alternativen? Vi återkommer till det senare.
Förutom att justera modellen för att få fler resultat ändrades modellen även för att exkludera vissa resultat. Google kallar detta för de så kallade spampolicyerna. Ändringar har införts fr.om 5 mars 2024. Policyn för "Scaled Content Abuse" har skärpts och det finns två nya policyer, nämligen "Expired Domain Abuse" och "Site Reputation Abuse". För dig som vill läsa mer om skräppostpolicyerna, Klicka här. För att se hela listan över uppdateringar, klicka här.
Men du kanske tänker, vad har allt det med mig att göra? Är det inte bara trevligt om Google utesluter oönskade resultat för mig? Så är det ofta, men ibland vill man verkligen bestämma själv. Till viss del är det möjligt. Det är ett alternativ i Google som har funnits ett tag men som kanske aldrig har förståtts på rätt sätt eller inte använts på rätt sätt. För tolv år sedan introducerade Google Verbatim Search.
Du hittar detta under Googles verktygsfält under "Alla resultat" och sedan Ordagrant. Google kommer då inte längre automatiskt att tillämpa följande alternativ: automatisk stavningskorrigering, anpassning, synonymer, liknande termer, ordformer och valfria söktermer.
Om du följde länken till Verbatim sökning ovan och läste inlägget kan du ha stött på Google operatorn +. Detta fungerar inte längre. Tänk på att meddelandet du läste redan var 12 år gammalt och mycket har förändrats. Det är därför vi kommer att fördjupa oss i användningen av Google-operatörer i nästa blogg.
Tyvärr kan du inte inaktivera skräppostpolicyer på detta sätt. Det som återstår då är att använda andra sökmotorer.
Vi letar efter det gyllene tipset!
Om du när du läser det här stycket tänker "jag har en lösning för det inom Googles sökmotor på webben", vänligen meddela oss det och skicka ett e-postmeddelande till marketing@dataexpert.nl. De första 10 personerna som mailar en lösning eller tips får en fin DataExpert-goodie skickad. Vi kommer givetvis att nämna de gyllene tipsen i en efterföljande blogg.
Det är inte heller alltid klart om uteslutningen av resultat är resultatet av skräppostpolicyn eller om det finns andra orsaker. Vi rapporterade nyligen på LinkedIn om användningen av webbplatsoperatören och det faktum att resultat utelämnades. Google svarade direkt genom att ange att detta var ett fel i deras mjukvara och kort därefter fungerade sajtoperatören igen som vanligt. Eller inte? Håll utkik i vårt nästa nyhetsbrev för uppdateringar...
Google Cache:
I början av detta år försvann Googles cache:-operator. Tidigare kunde man komma åt den via den nedåtriktade pilen bakom ett sökresultat och tills nyligen var detta möjligt via de 3 prickarna även i slutet av sökresultatet. Vi kunde inte hitta något om detta på deras bloggsida och uppdateringssida, men du kan läsa lite mer om det via Google SearchLaison på Twitter.
Cachen var ursprungligen tänkt som ett alternativ under tiden med långsamma anslutningar och sidor som inte alltid laddades. De dagarna är över, säger Google, så säg adjö till cache:-operatören.
Som tur är är det inte helt borta än, men Google har meddelat att det i slutändan är meningen. Tills dess kan du fortfarande använda operatorn cache:. För att göra detta, skriv cache:philips.com i Googles sökfält.
Observera: operatorn cache: är inte lämplig för att visa webbplatser som inte syns. Cookies, skript och bilder, till exempel, laddas fortfarande via den ursprungliga webbplatsen. Google har fortfarande möjlighet att välja en textversion. Tyvärr kan du bara göra detta om du redan har laddat den fullständiga versionen och då är du för sen. Men genom att manipulera URL:en kan du komma åt versionen med endast text direkt. Vi återkommer till detta i en nästa blogg.
Google och webbresultat:
Medan vi skrev det här stycket gjorde Google ännu fler tillkännagivanden. Användningen av artificiell intelligens (AI) genererade resultat i Google Sök. Med andra ord, låt Google göra sökningen åt dig, som de säger här. I det sista avsnittet av denna blogg kommer vi att fördjupa oss i Gemini, Googles AI-modell.
Samtidigt meddelade Google webfilter, ett filter som låter dig utelämna dessa AI-resultat. Vi vill nu avsluta med detta. Om du ställer frågan till Google: "hur kan du skapa ett skript?", kommer det första resultatet nu inte längre att vara en länk till en webbplats där denna information kan hittas, utan AI-genererat innehåll. Google förklarar hur du går tillväga i 5 steg och ger dig sedan några förslag i rubriken "Mer att fråga". Om du föredrar att se de gammaldags resultaten av webbplatser som har indexerats, välj alternativet "Webb" under knappen "Mer". Google kommer då att visa resultaten av webbplatser, i princip som vi var vana vid fram till nu. Google förändras fortfarande här också. Ibland ser du "Mer att fråga", ibland ser du att Google börjar med "Nyheter". Du hittar även alternativet "Webb" under knappen "Mer". Vi väntar tålmodigt för att se vad det i slutändan kommer att bli, AI eller News eller kanske som nu, att det kommer att fortsätta att alternera.
I videon nedan visar DataExperts seniortränare Frank Kolenbrander ovanstående förändringar.
Om detta ämne intresserar dig och du vill följa utbildningar för att vidareutveckla dina kunskaper inom OSINT-utvecklingen, se våra utbildningar här.
Håll ett öga på nästa nyhetsbrev för del 2 av denna bloggserie om utvecklingen hos Google.