Kontakt

Nyheter

The F-Game, även känt som Fraude Game

Bonker, lebber, nippa och spitta är några viktiga figurer i ett spel som spelarna kallar F-Game. Tyvärr är detta inte ett spel utan cyberbrott, som ungdomar hänvisar till som "The F-Game" (Fraud Game).

Mot slutet av förra året rapporterade olika medier redan om ämnet. När du kollar på sociala mediekanaler lär du dig snabbt att F-spelet diskuteras öppet och rappas om på platser som YouTube, Telegram och TikTok. Inläggen är märkta med hashtaggar som #Fgame och #Money för att göra dem lättare att hitta. Annonser på TikTok "Är du över 18 och vill tjäna pengar snabbt? Då kan du skicka ett meddelande till mig" används för att rekrytera framtida F-spelare. Lyckligtvis har vi också stött på olika förebyggande meddelanden, både från lokala poliser och samhällsarbetare.

Vad pratar vi om?

De flesta kan berätta en historia om någon nära dem som har blivit offer för cyberbrott på en marknadsplats. Exemplet med ett WhatsApp-meddelande där ett av barnen säger att deras telefon har gått sönder och att pengar måste överföras snabbt kommer också att låta bekant för många. Vi kallar detta även vän-i-nöd-bedrägeri. Eller vad sägs om bankbedrägeri, där banken kan lösa problemet på distans med programmet Anydesk, men samtidigt förskingras mycket pengar.

Dessa är alla exempel på cyberbrott för vilka termen F-Game också används. F-Game står för Fraud Game, och det gör det mycket tydligt vad det handlar om.

Cyberbrott i snäv bemärkelse och digitaliserad brottslighet

Gör en Google-sökning efter artikeln "Trendbeeld 2022, politiewerk in onrustige tijden" som är på nederländska men värt ansträngningen att översätta. Titeln översätts till "Trendbild 2022, polisarbete i oroliga tider." Artikeln är skriven av Amsterdams polisenhet. I den här artikeln kommer du att läsa definitionen av cyberbrott: "Cyberbrott i snäv bemärkelse och digitaliserad brottslighet." Cyberbrott i snäv bemärkelse innebär att begå brottsliga handlingar med IT som medel och som mål. Digitaliserad brottslighet handlar om klassiska brott som begås (delvis) med hjälp av IT som medel. I världen av F-Game kommer du att stöta på både cyberbrott i snäv bemärkelse, såsom att hacka bankkonton och sedan överföra stora summor pengar, och digitaliserad brottslighet, såsom marknadsplatsbedrägeri. I samma artikel kan du på sida 13 läsa att under coronapandemin har den fysiska världen och den digitala världen blivit mer sammanflätade, att cyberbrott har ökat och att färdiga brottsliga paket finns till försäljning för att begå cyberbrott, tröskeln för att komma in är låg och förtjänsten är hög.

Internet är en stor del av vårt dagliga liv och kan inte ignoreras. Som ett resultat kommer du förr eller senare att stöta på cyberbrott. Efterfrågan på mer kunskap inom utredningar är stor. Om du vill lära dig mer om cyberbrott, ta en titt på våra kurser om cyberbrott.

Denna webbplats använder cookies

Vi tycker att det är mycket viktigt att du är medveten om vilka cookies vår webbplats använder och för vilka syften. Vi använder funktionella cookies för att vår webbplats ska fungera korrekt. Dessutom använder vi Analytiska Cookies för att analysera användningen av vår webbplats. Vi ber också om ditt tillstånd för placering av cookies från tredje part (sociala medier, reklam- och analyspartners) som vi delar information med. Genom att klicka på "Acceptera" accepterar du placeringen av ovan nämnda cookies. Om du klickar på "Inställningar" kommer du till en sida där du kan ange vilka cookies som får placeras. Klicka här för vår integritetspolicy.