Kontakt

Nyheter

Vishing och AI:s roll: Ett nytt hot mot cybersäkerhet

Den digitala tidsåldern har medfört en mängd möjligheter för uppkopplingar, kommunikationer och bekvämligheter. Men som med alla framsteg finns det de som vill utnyttja dessa möjligheter i skadliga syften. Ett av de cyberhot som blivit mer framträdande de senaste åren är "vishing", eller röstnätfiske. Även om vishing i sig inte är nytt, har användningen av artificiell intelligens (AI) tagit det till nästa nivå, vilket utgör ett allvarligt hot mot både individer och företag.

Vad är Vishing?
Vishing är en cyberattacksmetod där angriparen ringer offret och försöker lura dem att avslöja känslig information eller utföra specifika handlingar som gynnar angriparen. Till skillnad från traditionellt nätfiske, som är beroende av e-post, fokuserar vishing på talad information för att lura människor.

AI-dimensionen
Framsteg inom AI har lett till utvecklingen av djupfalsk röstteknik som kan skapa mycket realistiska röstinspelningar. Dessa AI-genererade röster kan modifieras för att låta som någon som offret känner. Dessutom kan angripare nu automatisera ett stort antal samtal och rikta sig till en bredare publik. Dessa system kan också svara dynamiskt på ett offers frågor, vilket gör bluffen mer övertygande.

Kraften i AI gör det möjligt att snabbt analysera enorma mängder data. Med tillgång till små bitar av information om en person kan ett AI-system förutsäga och generera rimliga scenarier som kan användas för att manipulera offer under ett vishingsamtal.

Effekten i den verkliga världen
Dessa hot är inte hypotetiska. Flera fall har setts i nyheterna de senaste åren. I ett anmärkningsvärt fall lurades VD:n för ett brittiskt energibolag att föra över 243 000 dollar till ett ungerskt bankkonto efter ett upprop från en AI-genererad röst som efterliknade rösten från den tyska VD:n för företagets moderbolag.

Nyligen har vi sett många artiklar dyka upp online som belyser riskerna och farorna. Politie Midden-Nederland(@politie_eenheid_midden_nl) lanserade också ett Instagram-inlägg i början av augusti för att informera sina följare om detta fenomen.

Hur skyddar du dig själv?

Medvetenhet
Instagram-inlägget av Politie Midden-Nederland uppmanar dig att vara uppmärksam när du får ett samtal och komma överens om ett kodord med dina nära och kära för sådana "nödsituationer". Att vara medveten om att sådan teknik och bedrägerier finns är det första steget. Var alltid skeptisk till oönskade samtal, särskilt de som ber om personlig information eller finansiella transaktioner.

Verifiera identiteter
Om du får ett samtal från någon som påstår sig vara en som du litar på, lägg på och ring tillbaka med ett känt nummer, inte det som uppringaren har angett.

Träning och utbildning
Ett av de första stegen som kan tas för att skydda individer och företag är utbildning. Inom DataExpert erbjuder vi, förutom kompletta kurser om cyberbrottslighet där dessa ämnen täcks utförligt, även cyberbrotts-/cybersäkerhetsrelaterade workshops. På dessa workshops informerar vi våra kunder om aktuella risker och faror, förutom att förse våra kunder med verktyg för att värja sig mot dessa hot.

Kolla vår academy-sida för en översikt över alla utbildningar.

Rensa filter

    Denna webbplats använder cookies

    Vi tycker att det är mycket viktigt att du är medveten om vilka cookies vår webbplats använder och för vilka syften. Vi använder funktionella cookies för att vår webbplats ska fungera korrekt. Dessutom använder vi Analytiska Cookies för att analysera användningen av vår webbplats. Vi ber också om ditt tillstånd för placering av cookies från tredje part (sociala medier, reklam- och analyspartners) som vi delar information med. Genom att klicka på "Acceptera" accepterar du placeringen av ovan nämnda cookies. Om du klickar på "Inställningar" kommer du till en sida där du kan ange vilka cookies som får placeras. Klicka här för vår integritetspolicy.