Google Advanced Search, region- och realtidssökning (Part 3 blogserien Google förändringar per juli 2024)
I den tredje delen av vår serie om de förändringar som Google har infört från och med juli 2024 kommer vi att använda Google Advanced Search. Det är faktiskt synd att den har Advanced i namnet, för det är faktiskt bara ett enkelt sätt att använda de avancerade operatorerna för att söka ännu mer omfattande med hjälp av Google. Du kan också använda operatorerna från den här avancerade skärmen direkt, Google konverterar de valda operatorerna i den avancerade skärmen till den normala sökskärmen. Om du använder den avancerade skärmen tillräckligt ofta och sedan tittar noga på denna konvertering kommer du så småningom att lära dig de viktigaste operatorerna utantill och kanske tillämpa dem direkt.
Observera att Google Advanced i "sök allt" skiljer sig från Google Advanced i "sök bilder". Varje underkategori har sina egna avancerade alternativ. I den här serien återkommer vi till detta i nästa blogg.
Mer dokumentation om Google Advanced Search Operators kan hittas här.
DataExperts Senior Trainer Frank Kolenbrander har spelat in en video för att visa dig på skärmen vad han beskriver i den här artikeln.
Vi letar efter det gyllene tipset!
Om du, när du läser den här artikeln, tänker "Jag har en lösning för det i Googles sökmotor på webben", vänligen meddela oss och skicka e-post till marketing@dataexpert.nl. De första 10 personerna som mailar en lösning eller tips får en fin DataExpert-goodie skickad. Vi kommer givetvis att nämna de gyllene tipsen i en efterföljande blogg.
Sök område/region
Google försöker anpassa sina resultat till dig. För exemplets skull skriver vi detta som om du var från Nederländerna. Om du är baserad i Nederländerna får du resultat från Nederländerna. Men hur gör de det och kan du påverka det?
Tidigare, när det fortfarande var ganska enkelt, valde du helt enkelt google.nl, google.es eller google.com för att indikera att du var mer intresserad av Nederländerna, Spanien eller USA. Det övergavs och Google tog över från dig. Baserat på dina inställningar skickade Google dig automatiskt till google.nl, google.es eller google.com. Du hade då fortfarande alternativet "Ingen landsomdirigering" för att skicka Google. Först längst ner på Google-skärmen, senare direkt via URL:en. Om du skrev in google.com/ncr stannade du på google.com och fick andra resultat, även om du själv var i Nederländerna. Tyvärr kan du inte längre använda /ncr, eller åtminstone är det inte längre användbart. Google tittar nu på dina inställningar och den IP-adress som du använder. Du kanske har märkt att när du är i Spanien med din nederländska smartphone får du mycket mer resultat från Spanien.
Vi ska göra något åt det och du har ett antal alternativ för detta.
- Använd en annan sökmotor. Det är inget fel med detta, men den här serien handlar om Google och i första avsnittet förklarade vi varför.
- Använd en IP-adress som kommer från Nederländerna. Du kan använda en anonym proxy eller ännu hellre en VPN för detta. En VPN är faktiskt inte mycket mer än proxyn men utökad med ett lager av kryptering, en så kallad tunnel, så att ingen kan se dig på vägen. Naturligtvis, med både den anonyma proxyn och VPN, kvarstår möjligheten att leverantören av dessa tjänster kan titta på dig. Vi lämnar det ur hänsyn tills vidare.
- Ange i Google att du vill ha resultat på ett visst språk och/eller från ett visst område. Du hittar detta i Google Advanced Search. Du kan nå den avancerade skärmen på olika sätt:
- I webbadressen bakom google.nl, google.es eller till exempel google.com skriver du helt enkelt /advanced_search och trycker på Retur.
- Du kan nå den avancerade skärmen via den vanliga sökskärmen. Se till att du har gjort en sökning först. Efter detta kommer du att se knappen Verktyg och när du klickar på den öppnas verktygsfältet. Observera att detta verktygsfält beror på din sökkategori men också på den valda sökmotorn från Google. Google.nl har ett annat verktygsfält än google.es. På google.nl ser du omedelbart valet för valfritt land och valfritt språk i verktygsfältet. Men det betyder inte att du faktiskt kan välja ett annat land eller språk där. Förlåt, vi hittade inte på det heller. Gå till Avancerad sökning och välj önskat språk och/eller valfri region under "Förfina sedan dina sökresultat med...". Om det fortfarande inte fungerar är det troligen en lagrad cookie eller att du är inloggad som är orsaken. Försök sedan att öppna en flik i inkognitoläge (ctrl-shift-i för Chrome, ctrl-shift-p för Firefox)
- Naturligtvis finns det fler sätt för att begränsa ditt område. I del 2 av Googles bloggserie använde vi site: operator. Detta låter dig använda site:*.es för att begränsa din sökning till spanska toppdomäner. Du accepterar dock att en spansk sida som använder en .com-toppdomän inte kommer att inkluderas i din sökning.
- Använd operatorn inurl: eller allinurl: operatorn. Med allinurl: kan du ange flera ord som finns i webbadressen. Tyvärr är url-operatörerna i sig inte särskilt användbara för att begränsa dig till en specifik region. Om du till exempel anger inurl:es kommer du att märka att detta inte riktigt hjälper. Testa skillnaden mellan följande sökfrågor:
italian restaurant barcelona site:es
allinurl: italian restaurant barcelona site:es
Det ena är inte nödvändigtvis bättre än det andra, det gäller att prova sig fram gång på gång.
Sök i realtid
I Google låter verktygen dig göra ett urval baserat på en period. Du kan välja mellan den senaste timmen, 24 timmar, vecka, månad, år eller en anpassad period. Med det senare alternativet kan du bara välja hela dagar och inte timmar. Naturligtvis är detta ett trevligt alternativ och du kan till och med söka i realtid. Men vad händer om en timme är för kort och 24 timmar för lång? Tänk på uppmaningar till våld vid demonstrationer eller fotbollsmatcher. För att uppnå detta kan du justera Google URL, detta kallas även URL-manipulation.
Anta att du söker på orden protest och malieveld. Din webbadress kommer då att likna följande:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIzeiVxerWKdv3xYBEeJJyBf0KU6Q%3A1718049175948&source=hp&ei=l1lnZt--Nt61i-gPyfuAoAY&iflsig=AL9hbdgAAAAAZmdnp0wWV_yKwY__1K2Jp84DYwYXVHxu&ved=0ahUKEwif5tf259GGAxXe2gIHHck9AGQQ4dUDCBg&uact=5&oq=protest+malieveld&gs_lp=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&sclient=gws-wiz
Låt oss dissekera denna url. Den börjar med:
https://www.google.nl//search?q=protest+malieveld
Efter q på frågan ser du de två sökorden vi använde.
Efter det ser du Googles parametrar. Varje parameter börjar med &.
De flesta parametrar läggs till automatiskt av Google och alla argument är inte dokumenterade. Vissa parametrar läggs till av Google när du använder filter eller verktygen. I exemplet ovan är argumenten separerade och markerade med kursiv stil och understruken. Jag kan tyvärr inte nämna dem alla.
Efter det använde vi verktyget "Periodsökning" för att filtrera sökfrågan efter resultat från den senaste timmen. Detta resulterar i följande webbadress:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIyvvovCnTWotNdviwD8fx6wMLBeQ:1718049181594&source=lnt&tbs=qdr:h&sa=X&ved=2ahUKEwjavbP559GGAxUK7AIHHe1BBYQQpwV6BAgFEBg&biw=1163&bih=508&dpr=1.65
I webbadressen söker du efter parametern &tbs-qdr:h och det är denna parameter som du kommer att ändra.
h står för timme, d står för dag, w står för vecka, M står för månad.
I det här exemplet ser du h för timme och vi lägger till 4 efter det så &tbs-qdr:h4
När du har tryckt på Enter ser du att du har filtrerat på de senaste 4 timmarna. Om du av misstag sätter 4:an framför h kommer du att se alla resultat och det kommer inte att finnas något filter. Vill du söka de senaste 2 veckorna till exempel använd &tbs-qdr:w2
Du kan till och med söka på några minuter; m används redan för månad, men du kan använda nästa bokstav i alfabetet - bokstaven n - du kommer att se att du får resultat på några minuter. Även sekunder är möjligt men om det är användbart låter jag vara upp till dig.
När du använder ett filter ofta rekommenderas det att skapa en favorit för det, till exempel webbadressen:
https://www.google.nl/search?q=zoekvraag&tbs=qdr:h4
Du kommer att märka att de andra parametrarna har utelämnats, det är inga problem. När du startar den här webbadressen kommer du att leta upp ordet zoekvraag med filter de senaste 4 timmarna. Du behöver bara ändra ordet zoekvraag.
En webbplatssökning i Chrome är ännu enklare, då kan du köra den här webbadressen direkt med önskad sökfråga.
Googlesortering på datum:
Vi har precis sett att vi kan skapa ett filter efter datum och tid, men Google tog bort sorteringen efter datum och tid för länge sedan när de visade "alla sökresultat". I logaritmen har datum och tid ett viktigt inflytande men är inte längre en avgörande faktor. Det finns dock fortfarande några möjligheter. Om du går till "Nyheter" och sedan väljer Verktyg ser du att resultaten visas efter Relevans, men att du kan välja att sortera efter datum. När du studerar webbadressen kommer du att upptäcka att Google använder parametern &tbs=sbd:1 för detta. Tyvärr har vi ännu inte lyckats sortera Alla resultat efter datum med hjälp av URL-manipulation.
Det finns en annan möjlighet att sortera "alla" resultat efter datum. För detta kan du använda en sökmotor inom Google, Customized Search Engine (CSE). Vi förklarar gärna detta för dig i vår OSINT-Advanced utbildning.
I vår nästa blogg kommer vi att börja arbeta med att söka i forum. För detta kommer vi inte bara att använda operatörerna intitle: och inurl: utan vi kommer också att använda ett gammalt Google-alternativ Forum. Tyvärr kan detta inte längre hittas i Googles verktyg och/eller filter, men det är fortfarande tillgängligt med hjälp av url-manipulation. Vi kommer därför att hålla vårt löfte att ta en ordentlig titt på Google Cache Text-versionen.
Håll ett öga på nästa nyhetsbrev för del 4 av denna Google-bloggserie.
Har detta ämne väckt ditt intresse och vill du följa utbildning för att vidareutveckla dina kunskaper inom området OSINT-forskning, se hela vårt OSINT-utbildningserbjudande här.